Charakterystyka wykorzystania sprzętu

Laboratoria przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjnił w naszej szkole zajęcia lekcyjne i pozwolił uczniom rozwijać swoje zainteresowania w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań uroczystości szkolnych i innych form rozwijania umiejętności np. zestaw nagłośnieniowy, mikroport, tablety, komputer, aparat fotograficzny, różnego rodzaju klocki konstrukcyjne, robot edukacyjny, drukarka 3D, długopisy 3 D, laminarka, bryły, mikroskop z kamerą, głośniki. Uczniowie zaznajamiali się z pracą fotografa, nagłośnienie służyło przy uroczystościach oraz na zajęciach, gdzie uczniowie spędzali aktywnie czas– ćwicząc i tańcząc przy muzyce. Rozwijali również swoje umiejętności wokalne, recytatorskie podczas konkursów i uroczystości szkolnych. Zajęcia z wykorzystaniem klocków miały na celu rozwijanie kreatywności i logicznego myślenia poprzez tworzenie własnych projektów. Podczas tworzenia modeli według własnych wzorów, znaków ostrzegawczych ćwiczyli sprawności grafomotoryczne, planowania przestrzennego, współpracy w grupie za pomocą długopisów 3D. Na zajęciach informatyki wykorzystywano drukarkę 3D. Uczniowie tworzyli dekoracje wielkanocne, drzewka szczęścia według własnego pomysłu. Uczniowie za pomocą laminarki zabezpieczali wykonane według własnego pomysłu pomoce dydaktyczne z okazji różnych świąt oraz konkursów.

W celu zapamiętania treści z zakresu fizyki i chemii w kl. 7-8 wykorzystano pomoce dydaktyczne w postaci elektronicznych plansz przedstawianych za pomocą projektora multimedialnego. Na lekcjach fizyki uczniowie klas ósmych w dwuosobowych grupach przygotowywali doświadczenia z wykorzystaniem Zestawów edukacyjnych – Podstawowe obwody elektryczne – poznając w doświadczeniu budowę podstawowych obwodów elektrycznych, jak wielkości fizyczne opisujące prąd elektryczny i zależności między nimi. Przy realizowaniu działu Magnetyzm w klasach ósmych uczniowie pracowali samodzielnie z zestawem Zrozumiała fizyka - Magnetyzm. Wykorzystując kolekcje gotowych doświadczeń z kolorowymi kartami mogli obserwować, samodzielnie mierzyć i zapisywać pomiary zgodnie z treścią poleceń oraz wysuwać wnioski. Powyższe zestawy zostały też wykorzystywane na zajęciach koła chemiczno - fizycznego dla klas 7 i 8, na których projektowali sami różne doświadczenia rozszerzając swoją wiedzę.

Na lekcjach fizyki i chemii w klasach VII i VIII wykorzystano wszystkie pomoce dydaktyczne z pakietu Edu plansz fizyka: Budowa materii, Jednostki miar i wag oraz Edu Plansze chemia: Szkoło laboratoryjne, Tlenki, Związki nieorganiczne, Kwasy nieorganiczne beztlenowe, Kwasy nieorganiczne tlenowe, Węglowodory, które wisiały w widocznym miejscu dla uczniów w ich klasopracowniach a ich treść zawsze wiązała się z tematami realizowanymi na lekcjach. Plansze co jakiś czas były zmieniane i przenoszone w inne miejsce w sali. Uczniowie wiele lepiej zapamiętywali treści i je utrwalali, bo były poparte komunikatem wizualnym. Szczególnie, gdy uczniowie rozwiązywali zadania z przeliczaniem jednostek wielkości fizycznych i zamianą podwielokrotności jednostki na wielokrotności. Pomagały w zapamiętaniu wzorów wielu związków chemicznych o podobnie brzmiących nazwach różniących się składem chemicznym. Plansze edukacyjne stanowią świetną alternatywę dla tradycyjnych materiałów. Każda z nich to jedno zagadnienie, które zostało przedstawione na karcie o wygodnym formacie. Zawierają wiele kolorów, które skutecznie przyciągały uwagę i zachęciły uczniów do dalszej nauki, tym samym nie rozpraszając ich - mogli się w pełni skupić na omawianym temacie. Stanowiły też formę przydatnego kompendium, które pozwalało bardzo szybko wrócić do potrzebnego zakresu materiału. Ich obsługa była w pełni intuicyjna.
Wykorzystanie kolejnych pomocy dydaktycznych opartych na ilustracjach pomogło w prowadzeniu ciekawych zajęć
z uczniami w klasach 7-8
Multimedialne ilustracje – fizyka – szkoła podstawowa - Zestaw 192 ilustracji z fizyki, które służyły lepszemu zapamiętywaniu przerabianego materiału. Rysunki były prezentowane na tablicy interaktywnej. Aby lepiej wyjaśnić zagadnienia uczniowie mieli prezentowane ilustracje w różnych wersjach:bazowej, bazowej z opisem oraz ilustracji do przeprowadzenia ćwiczeń sprawdzających wiedzę uczniów.Zakres tematyczny ilustracji obejmował m.in. takie zagadnienia jak:elektrostatyka, magnetyzm, fale i optyka, mechanika, prąd elektryczny, termodynamika, drgania. Wiele ilustracji też byłowydrukowanych do ćwiczeń na lekcjach, które zwiększyły zasób zdań, które zostały przećwiczone na lekcji.
Multimedialne ilustracje – chemia – szkoła podstawowa - Zestaw 39 ilustracji z chemii, który uatrakcyjnił lekcje a treści z nich były lepiej zapamiętane z zakresu:substancje i ich właściwości, wewnętrzna budowa materii, związki węgla z wodorem – węglowodory, wodorotlenki i kwasy, tlen, wodór i ich związki chemiczne, powietrze, pochodne węglowodorów. Treści z ilustracji były również wykorzystywane w wydrukowanych ćwiczeniach.
Na lekcjach fizyki uczniowie klas ósmych realizując dział O prądzie elektrycznym w małych dwuosobowych grupach przygotowywali doświadczenia z wykorzystaniem
Klasowa fizyka z walizki – Elektryczność i obwody. W czasie doświadczeń wykorzystując instrukcje i rysunki pomocnicze załączone do zestawów dla uczniów budowali proste obwody elektryczne w połączeniu szeregowym oraz równoległym elementów obwodu. Przekonali się jakie warunki muszą być spełnione, aby w obwodzie płynął prąd elektryczny. Sami odkrywali znaczenie symboli graficznych, potem odkrywali ich właściwe nazwy jak wielkości. Poznali zasady korzystania z przyrządów pomiarowych takich jak woltomierz i amperomierz i samodzielnie dokonywali pomiarów takich wielkości fizycznych jak napięcie elektryczne i natężenie prądu. W trakcie zajęć mogli poznać zależności między nimi wiedzieli co to jest prąd elektryczny, dowiedzieli się na czym polega zjawisko oporu elektrycznego. Poznali również zasady BHP przy korzystaniu z urządzeń elektrycznych – konieczności montowania bezpieczników. Poznali wielkości fizyczne opisujące prąd elektryczny. Po zajęciach potrafili narysować schemat prostego obwodu elektrycznego prądu stałego, potrafili zmontować obwód elektryczny prądu stałego według danego schematu oraz odpowiednio włączyć w obwód miernik napięcia oraz natężenia prądu, umieli zmierzyć napięcie oraz natężenie prądu, przeprowadzali ćwiczenia i wyciągali wnioski, uczyli się współpracy w grupie, nabyli umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie.
Przy realizowaniu działu Magnetyzm w klasach ósmych uczniowie pracowali samodzielnie z zestawem Zrozumiała fizyka - Magnetyzm. Uczniowie przez przygotowanie według instrukcji doświadczeń samodzielnie pracowali w małych grupach. Kolorowe karty przedstawiały w opisowy i rysunkowy sposób zarówno listę potrzebnych materiałów, jak i kolejne kroki ćwiczenia, co usprawniło pracę uczniom. W czasie obserwacji i pomiarów uczniowie dokonywali zapisów na skserowanej karcie zgodnie z treścią poleceń. Po wykonaniu doświadczenia uczniowie mogli samodzielnie wyciągnąć wnioski, które weryfikowali z opisem na odwrocie kart. Doświadczenia, które uatrakcyjniły lekcje to:magnetyzm, elektromagnesy, rozkład siły magnetycznej, linie pola magnetycznego, przyciąganie magnetyczne, pływające magnesy, najsilniejsze punkty magnesu.
Powyższe dwa zestawy zostały też wykorzystywane na zajęciach koła chemiczno - fizycznego dla klas 7 i 8, na których uczestnicy projektowali sami różne doświadczenia bazując na gotowych zestawach rozszerzając swoją wiedzę oraz przygotowując doświadczenia na zajęcia z prądu elektrycznego i magnetyzmu w swoich klasach. Uczniowie ci nauczyli się starannego zaplanowania swoich działań i potrafili efektowanie, sprawnie zaprezentować swoje doświadczenia.


 


W ramach projektu dokonano zakupu Drukarki 3D, która na stałe jest umieszczona w pracowni komputerowej. Odbyły się już pierwsze zajęcia, podczas których nauczycielka informatyki Pan Jacek Przybylski zapoznała uczniów z ogólną budową, działaniem, funkcjonalnością oraz zastosowaniem drukarki w praktyce. Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem słuchali tego, co mówi nauczycielka oraz z niecierpliwością przyglądali się, jak przebiega proces druku. Zadawali też dużo dodatkowych pytań, dotyczących samego wydruku, rodzaju filamentu, możliwości wyboru projektów do drukowania.Tym razem zachwytu doświadczyli uczniowie,którzy podczas zajęć Koła informatycznego mogli dotknąć i dokładnie obejrzeć wydrukowane elementy. Nauczyciel pokazał, jak należy jeszcze taki wydrukowany model oczyścić z drobniutkich plastikowych niteczek, które tworzyły dodatkowe zabezpieczenie i wzmocnienie modelu przed poruszaniem w trakcie drukowania. Niektóre dzieci same chciały spróbować, jak się odcina takie nitki. W ramach zajęć z informatyki zostały przeprowadzone lekcje na temat: budowy, działania, zastosowania, możliwości oraz konfiguracji i instalacji oprogramowania drukarki FLASHFORCE 4. Uczniowie uczyli się jak przeprowadzić konfigurację poprzez ustawienie podstawowych parametrów drukarki 3D. Dzieci zostały zapoznane z zasadami przygotowania stanowiska roboczego wydruku 3D oraz zasadami wymiany filamentu w drukarce 3D. Uczniowie po zapoznaniu się z kolejnymi krokami obsługi drukarki 3D drukowali sześciany.

Plansze przyrodnicze wykorzystywane były na zajęciach geografii w klasach V-VIII oraz przyrody w klasie IV. Plansze przedstawiające anatomię człowieka wykorzystywane zarówno na zajęciach przyrody przy realizacji działu : Budowa człowieka oraz zajęciach wychowania do życia w rodzinie ( Układ rozrodczy). Pomagały w łatwy i skuteczny sposób wyjaśnić i zrozumieć najtrudniejsze zagadnienia. Stanowiły doskonałe urozmaicenie lekcji. Przyciągały uwagę uczniów, angażowały ich podczas lekcji, rozwijały kompetencje przyrodnicze.

Dzięki multimedialnym zasobom Lekcjoteka@ prezentowany materiał na ekranie stanowił doskonałe urozmaicenie lekcji. Omawiane tematy z wykorzystaniem proponowanych scenariuszy lekcyjnych zawartych w programie stanowił bogatą bazę pomysłów na prowadzenie zajęć z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. Proponowane animacje, filmy i scenariusze zapewniały duży komfort pracy, pozwalały zaoszczędzić czas na przygotowanie się do zajęć ponadto stanowiły dużą atrakcję dla uczniów.

Wszystkie uzyskane pomoce wzbudzały zainteresowanie uczniów, pozwalały w przyjemny sposób wyjaśnić trudne wiadomości. Rozwijały umiejętności poznawcze i twórcze.

 

Wiek wczesnoszkolny to okres intensywnego i silnego rytmu rozwojowego, którego przebieg ma decydujące znaczenie dla późniejszych lat życia. Uczniowie na tym etapie edukacyjnym pracują pisakiem 3D, którego możliwości wykorzystania są nieograniczone. Praca ta uwalnia kreatywność, kształtuje takie cechy jak wytrwałość, cierpliwość i dokładność. Zabawa z długopisami 3D wspomaga aktywność motoryczną, także uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dlatego są one wykorzystywane m. in. podczas zajęć rewalidacyjnych na zajęciach w klasach I-III. Uczniowie uczęszczający na zajęcia z pedagogiem szkolnym chętnie wykorzystywali pomoce uzyskane w ramach projektu edukacyjnego „Laboratorium Przyszłości.”

Popularnością cieszy się Schatti– pierwsza nakładanka cieni. Dzieci układały cienie zgodnie z zadaniem karty wzorcowej. Karty ukazują zawsze dwie ścianki z cieniami wielkości identycznej do układanych klocków, co ułatwia dzieciom porównywanie wyników. Uczniowie poprzez zabawę rozwijali orientacje i wyobraźnię przestrzenną a także uczyli się logicznego myślenia. Na zajęciach z uczniami klasy Ia wykorzystywałam długopisy 3D. Z ich pomocą dzieci wykonywały trójwymiarowe przedmioty. Robiły liście, motyle, kwiaty, ozdoby. Dla dzieci była to wielka zabawa, mimo, że nie było to łatwe zadanie. Uczniowie wykazali się wielkim zaangażowaniem i cierpliwością. Zajęcia z długopisem 3D wyzwalają pozytywne emocje, które wspomagają proces uczenia się.

Dzięki projektowi, klasopracownie zostały wyposażone w nowe meble w 8 izbach lekcyjnych. Ponad to zakupiono krzesła obrotowe do czytelni mieszczącej się przy bibliotece szkolnej oraz do gabinetu dyrektora.

Klocki konstrukcyjne polydron-Budujemy mosty oraz Polydron Sphera klasowy zestaw klocków 196 elementów wykorzystywane były na zajęciach świetlicowych. Klocki miały na celu rozwijanie myślenia przestrzennego, umiejętność budowania zgodnie ze wskazówkami zawartymi w instrukcji a także zdobywanie wiedzy z dziedziny historii, matematyki oraz techniki. Uczniowie zapoznali się z różnymi rodzajami mostów: wiszący, zwodzony, linowy, wspornikowy, obrotowy, podnoszony a przede wszystkim mieli świetną okazję do tworzenia własnych modeli. Zestaw klocków umożliwia rozwijanie myślenia przestrzennego poprzez konstruowanie tzw. brył sferycznych. Dzięki klockom Polydron Sphera  uczniowie mogą złożyć kulę, półkulę, stożki i walce.

Pomoce dydaktyczne są ważnym elementem każdej pracowni biologicznej i matematycznej. Pozwalają one uczniom poznać tajniki botaniki, zoologii, biologii człowieka, genetyki. Pomagają dowiedzieć się jak funkcjonuje ciało człowieka, ale także zgłębić świat na poziomie komórkowym i molekularnym.

Uczniowie bardzo chętnie biorą udział w lekcjach, na których mogą poznać zasady panujące w przyrodzie od strony praktycznej. Pomoce wykorzystywane na lekcjach,  zwłaszcza biologii, służą ku temu, by łatwiej uczniom było przyswoić wiedzę, która być może początkowo wydawała się skomplikowana.  Pomocne na lekcjach biologii okazały się zestawy pomocy dydaktycznych zawierające produkty, które umożliwiają przeprowadzenie doświadczeń przez uczniów dotyczące biologii komórki roślinnej, komórki człowieka, komórki bakteryjnej, komórki protistów, a także wody, powietrza czy energii. Równocześnie, dzięki możliwości złożenia pomocy do doświadczeń w poręcznej skrzynce mogą być one przenoszone między pracowniami i wykorzystywane nie tylko przez nauczyciela biologii, ale także fizyki czy chemii. Pomocami dydaktycznymi, które są niezbędne nauczyciela biologii, są mikroskopy, preparaty mikroskopowe, sprzęt laboratoryjny i do preparacji. To dzięki nim uczniowie poznają tkanki, bakterie czy mikroskopijne grzyby. Ważną pomocą, nie tylko w biologii, ale i w matematyce, są plansze magnetyczne, np. plansza budowy skóry, plansze przedstawiające układy człowieka, gdzie uczeń podchodzi do tablicy i próbuje dopasować struktury i narządy do poszczególnych układów. Modele biologiczne, np. szkielet człowieka, który uczeń próbuje sam złożyć. Model budowy serca człowieka ułatwia zrozumieć przepływ krwi. Wszystkie te pomoce wyjaśniają różne zjawiska, klasyfikują i systematyzują organizmy, pokazują budowę wewnętrzną i zewnętrzną przedstawicieli zwierząt i roślin, siatki brył, dzięki którym uczeń poznaje budowę przestrzenną graniastosłupa, ostrosłupa czy bryły obrotowej. W naukach przyrodniczych ważną rolę spełnia także sprzęt, którym uczniowie mogą się posługiwać podczas wypraw terenowych. Na lekcjach w terenie wykorzystywane były lupy, lornetki, kompasy, pojemniki, pęsety, miary, atlasy roślin i zwierząt.  Pomoce dydaktyczne pozwalają prowadzić lekcje biologii i matematyki w sposób nowoczesny i aktywizujący uczniów oraz wprowadzą element różnorodności w przekazywaniu wiedzy. Wysoka jakość i różnorodność pomocy dydaktycznych to sposób na prowadzenie lekcji, które w jasny i zrozumiały sposób wyjaśniają świat przyrody i matematyki.

 

 

NA GÓRĘ